Ползите от разтягането

Ползите от разтягането

Освен за натрупването на мускулна маса и обща издръжливост, специалистите препоръчват да помислите и за своята гъвкавост.

По-принцип повечето хора смятат, че разтягането е нещо, което се прави само от атлети и гимнастици. Но ние всички имаме нужда да се разтягаме, за да запазим своята подвижност, гъвкавост и независимост на движение. Разтягането всъщност трябва да бъде част от ежедневието ни.

Защо е важно да се разтягаме?

Разтягането запазва мускулите гъвкави, силни и здрави. Тази гъвкавост помага да се запази обема на движение в ставите. Без нея мускулите се съкращават и схващат. В резултат, когато имаме нужда мускулите да изпълнят определено движение, те са слаби и неспособни да се разгънат докрай. Това ни изправя пред риск от болки в ставите, пренапрежение и увреждане на мускулните влакна.

Например, седенето на стол по цял ден довежда до схващане в мускулите и сухожилията в задната част на краката. Това прави по-трудно изпъването докрай на крака при ходене, особено в областта на колената, което затруднява правилната походка. По същия начин, когато стегнатите мускули неочаквано са принудени да извършат интензивни движения, които ги карат да се разтягат, например при игра на тенис, те може неочаквано да бъдат увредени от рязкото натоварване. Травмираните мускули често не са достатъчно силни, за да поддържат ставите, което от своя страна води до травми на ставите.

Как да започнем?

С толкова много мускули в нашето тяло, мисълта за ежедневното им разтягане може да се окаже обременяваща. Всъщност обаче не е необходимо да се разтяга всеки мускул. Зоните, който са най-важни за вашата подвижност и гъвкавост, са в долната част на тялото: прасци, задни бедра, хълбочно-поясни мускули, четириглави мускули и седалищния мускул. Разтягането на рамената, гърба и кръста също са полезни. Препоръчително е да се правят упражнения за разтягане поне три или четири пъти в седмицата.

За да се научите да се разтягате правилно, препоръчително е да се консултирате с вашия фитнес инструктор. Това ще предотврати неправилното изпълнение на упражненията за разтягане, което може да доведе до повече вреди вместо ползи за вашите мускули. В случай, че имате заболяване или друго оплаквания свързани с двигателната система, желателно е първо да се консултирате с лекар.

Пълен ефект

Разтягането веднъж няма магически да ви осигури перфектна гъвкавост. За това е необходимо постоянство и самодисциплина. Може да отнеме седмици или дори месеци, за да постигнете добра гъвкавост, като дори и след това ще трябва да продължите да се разтягате, за да поддържате своята гъвкавост.

Кога да се разтягаме?

Много хора твърдят, че разтягането е част от загрявката преди тренировка. Много проучвания обаче твърдят точно обратното, а именно, че разтягането преди тренировка може да увреди мускулите ви. Когато мускулите са студени, мускулните влакна не са готови за работа. Затова трябва да направите няколко упражнения, които да задвижат кръвообращението в дадените зони на тялото. Това ще направи мускулната тъкан по-гъвкава и податлива на промяна. Достатъчно е да загреете с 5-10 минути леки упражнения, например с бързо ходене, като можете да се разтегнете и след упражнения с тежести или такива за издръжливост.

Източник: Harvard Health

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *